De stad krijgt strooiadvies van Meteogroup, een bedrijf dat weeranalyses maakt.
Die analyses houden rekening met temperatuur, vochtigheid en neerslag.
Zo kan het best zijn dat een wegtemperatuur van -1°C tot een indicatie 3 leidt, wanneer het dauwpunt aanvankelijk ruim boven het vriespunt ligt waardoor erg veel rijm kan ontstaan. Terwijl een wegtemperatuur van -7°C soms maar tot indicatie 1 of zelfs 0 leidt, omdat de relatieve vochtigheid van de lucht zeer laag is en er dus geen rijmafzetting wordt verwacht.
Deze strooi-indicator is puur meteorologisch en houdt dus geen rekening met eventueel restzout dat op de weg achterblijft.
Uitrusting
Aan de hand van deze strooi-indicatoren beslissen de verantwoordelijken van de Technische dienst of ze starten met strooien. Ook de politie kan de medewerkers van wacht oproepen.
Iedere week zijn 10 verschillende ploegen van wacht:
- 3 ploegen die uitrukken om de wegen te strooien
- 7 ploegen om de voetpaden sneeuwvrij te maken
De stad heeft 3 strooiwagens die gemonteerd worden op vrachtwagens, en een verreiker/lader. Fietspaden worden door externe aannemers geruimd. Bij grote sneeuwval of overbezetting/breuk kan de stad ook beroep doen op externe aannemers/landbouwers.
2 scenario's
Afhankelijk van de weersomstandigheden kiest men scenario 1 of 2. Wanneer er enkel gladheid voorspeld wordt, geldt scenario 1. Dan worden enkel hoofdroutes gestrooid.
Bij (te verwachten) sneeuwval geldt scenario 2, waarbij hoofd- maar ook secundaire routes worden gestrooid. Indien nodig wordt ook sneeuw geruimd op de voetpaden langs de stadseigendommen of de fietspaden.
De Technische dienst kan niet alle Poperingse wegen sneeuw- en ijsvrij maken. Het heeft geen zin om kleine wegen, waar weinig verkeer is, te strooien. We streven ernaar om het voor alle inwoners zo veilig mogelijk te maken.
Op de bijgevoegde plannen zie je welke wegen gestrooid worden in scenario 1 en 2.
Scenario 1 ploeg 3976,6 Kb(pdf)
Scenario 2 ploeg 1515,7 Kb(pdf)
Scenario 2 ploeg 3980,8 Kb(pdf)
Veeg je voetpad
Wanneer het sneeuwt vragen we iedereen om een strook van 1 meter vrij te maken voor de deur. Voetgangers moeten altijd door kunnen.
Let erop dat de goot het smeltwater later naar de riolering kan afvoeren:
- Veeg de sneeuw dus niet in de goot, want dan wordt het een traag smeltende ijsklomp die de afvoer blokkeert.
- Veeg de sneeuw op de rand van het voetpad, waar het rustig kan smelten als het begint te dooien.