Phishing, laat je niet vangen!
Komt het bericht onverwacht? Krijg je zonder reden een bericht van iemand met een onverwachte vraag?
Is het bericht te mooi om waar te zijn? Zomaar een reis gewonnen of gratis pretpark tickets? Dan is het waarschijnlijk bedrog...
Vraagt iemand persoonlijke gegevens? Een officiële instantie zal je nooit per e-mail/telefoon naar je wachtwoord of bankgegevens vragen
Is het bericht dringend? Zegt het bericht dat je iets meteen moet doen?
Ken je de afzender? Kom het mailtje van een vreemd e-mailadres? Of staat de naam van het bedrijf er niet in? Let op! Ook echte mailadressen kunnen misbruikt worden om zulke mails te versturen.
Naar waar leidt de link? Wil je achterhalen waar de link naar toe leidt? Zweef met je muis over de link en ontdek de volledige URL.
Word je persoonlijk aangesproken? Mails die beginnen met beste mevrouw, meneer... zijn vaak niet te betrouwen als ze niet gevolgd zijn door je naam.
Bevat het bericht veel taalfouten? Ook taalfouten of vreemde zinconstructies kunnen wijzen op een verdacht bericht.
Gepisht! Wat nu?
Deelde je je bankgegevens? Bel Cardstop via 0478 170 170. Vraag aan de bank om je rekening of bankapp te blokkeren.
- Is er geld van je rekening gestolen? Dan kan je altijd klacht indien bij de politie.
Denk je dat iemand je wachtwoord heeft gekraakt? Verander je wachtwoord zo snel mogelijk!
Gebruik sterke en unieke wachtwoorden (gebruik kleine en hoofdletters, cijfers en tekens door elkaar, min 12 tekens).
Gebruik een wachtwoordenkluis zoals apps Bitwarden, Keeper, Dashlane, 1Password
Of gebruik tweestapsverificatie zoals apps Google Authentictor, Microsoft Authenticator, Authy,…
Meld het bericht via verdacht@safeonweb.be of ontdek meer tips op Safe on web