Poperinge werkt aan nieuw commercieel strategisch plan

De stad Poperinge is volop bezig met de opmaak van een nieuw commercieel strategisch plan. Het vorige plan dateert al van 2015, waardoor een herziening zich opdrong. Sindsdien werden tal van acties ondernomen door de dienst Ondernemen, steeds in nauwe samenwerking met de lokale ondernemers.

Een van de opvallendste verwezenlijkingen is zonder twijfel de introductie van de Pop.pas en de Pop.kado. Deze zijn inmiddels niet alleen ingeburgerd bij shoppers uit Poperinge zelf, maar genieten ook erkenning en gebruik buiten de stadsgrenzen.

Samen bouwen aan de toekomst

Om het nieuwe strategisch plan vorm te geven, stapt de stad mee in een begeleidingstraject in samenwerking met KERNpunt. KERNpunt staat in voor de uitrol van het detailhandelsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen.

Een belangrijk moment in dit traject was een brainstormavond waarop alle Poperingse ondernemers welkom waren. De avond begon met een presentatie van de meest recente handelscijfers, gebaseerd op het detailhandelsrapport van Provincie in Cijfers (mei 2025). Het aantal handelspanden in de stad daalde licht, van 151 in 2023 naar 147 in 2024. Het aantal horecazaken bleef stabiel op 105. Het aantal leegstaande panden kende een kleine toename: van 32 in 2023 naar 36 in 2024.

Toekomstgericht handelsbeleid

Deze cijfers en inzichten vormen de basis voor een nieuw plan dat inspeelt op de huidige realiteit en toekomstige noden van de Poperingse handel. Dankzij de actieve betrokkenheid van ondernemers en de begeleiding door KERNpunt, zet Poperinge koers naar een commercieel beleid dat stevig verankerd is in de lokale gemeenschap én klaar is voor de toekomst.

Gepubliceerd opvrijdag 20 juni 202512.00 u.