Marijn

Als starter biedt het lokale veel voordelen

Marijn Keyngnaert (Komrsant) werkt al drie jaar als zelfstandig ontwerper in zijn thuisbasis Poperinge. De eenendertigjarige papa van Lena en Raoul woont samen met zijn partner Annelies op wandelafstand van zijn kantoor. Wonen en werken in Poperinge? Daar bestaat voor Marijn geen twijfel over.

Je keerde na je studies Grafische en digitale Media aan de Arteveldehogeschool in Gent meteen terug naar je thuisstad. Heimwee naar Poperinge?

Behalve tijdens mijn studies heb ik nooit ergens anders gewoond. Ik had een hele leuke tijd in Gent maar op geen enkel moment heb ik eraan gedacht daar te blijven wonen of werken. Familie en vrienden waren daarvoor te belangrijk. En ook op professioneel vlak zag ik hier voldoende uitdagingen. Op het einde van mijn studies deed ik stage bij een toenmalig Poperings reclamebureau. En daarna mocht ik er ook meteen aan de slag.

Waarom ben je precies hier een zaak gestart?

Zeven jaar in reclamewereld leerden me dat ik misschien wel de skills had om zelf iets te starten. Dat dat in Poperinge zou zijn was logisch. Hier in de Westhoek wordt veel ondernomen. Maar communicatie, branding, uitstraling, … Dat wordt vaak vergeten. Daar lagen voor mij dus heel wat opportuniteiten.
Ik deel in Poperinge trouwens een kantoorruimte met een andere jonge ondernemer. De meest kleinschalige vorm van co-working dus. In een tijdspanne van een kwartiertje breng ik ‘s morgens mijn kinderen te voet naar school en wandel ik verder naar mijn kantoor. Da’s een heerlijke combinatie van wonen en werken, toch?

Wat zijn volgens jou de troeven om hier te ondernemen?

Er heerst hier een leuke mentaliteit om lokaal samen te werken, om lokale partners en leveranciers te zoeken. Dat lijkt evident, maar dat is het zeker niet altijd in een concurrentiële ondernemerswereld. Van mijn klanten buiten West-Vlaanderen merk ik trouwens dat er best veel vertrouwen is in ondernemers uit onze streek.
Was ik met Komrsant in een grotere stad gestart, dan was alles wellicht veel trager op gang gekomen. Ondanks dat ik helemaal niet uit een ondernemersfamilie kom, zijn je eerste klanten toch mensen uit je eigen lokale netwerk. Vooral bij het starten biedt het lokale veel voordelen. 

Wat zijn mogelijke valkuilen om hier te ondernemen?

Als je niet in een grootstad onderneemt, moet je extra aandacht besteden aan je communicatie en uitstraling. Jezelf extra op de kaart zetten. Kenbaar maken wat je doet. En kijk daarbij vooral verder dan enkele posts op facebook.