Poperinge lanceert derde actieplan lokale economie

Na het commercieel strategisch plan in 2014 en het tweede actieplan lokale economie eind 2018, kan de stad nu het derde actieplan lanceren.

Het plan omvat voor het eerst acties die over detailhandel, horeca, industrie en ambulante handel gaan, zowel in het centrum als in de deelgemeenten. Eerder was dit enkel op detailhandel in het centrum gericht, onder de noemer vzw Centrummanagement.

Die vzw werd recent omgedoopt tot de vzw Ondernemen@Hoppeland Poperinge. De nieuwe vereniging werkt overkoepelend voor alle ondernemers en lokale economie in de stad. In die vereniging zetelen ook private partners; UNIZO Poperinge, UNIZO Ijzerbode, VOKA, Horeca Regio Poperinge vzw en Popshop.

Het actieplan is in drie grote blokken opgedeeld: detailhandel en horeca, vrijdagmarkt en ambulante handel en als laatste de industrie. Het doel is om Poperinge een levendigere en dynamischere stad te maken.

Detailhandel en horeca

De gekende producten en evenementen blijven bestaan en worden versterkt. Er wordt ook ruimte gemaakt voor nieuwe evenementen.

Het huidige subsidiereglement ter ondersteuning en bevordering van de lokale economie in de woonkernen werd herwerkt en vereenvoudigd. De stad wil de deelgemeenten versterken, starters beter begeleiden en jonge mensen warm maken om te ondernemen. 

Vrijdagmarkt en ambulante handel

Het bestuur blijft inzetten op de markt en gaat op zoek naar mogelijkheden om deze te versterken. Het blijft een publiekstrekker voor horeca en andere ondernemers in het centrum.

Industrie

De grootste uitdaging de komende jaren wordt de mogelijke uitbreiding van bedrijventerrein Sappenleen. De stad vraagt 30 à 40 ha industriegrond om de komende jaren te ontwikkelen. De beslissing ligt bij de provincie en de Vlaamse regering. Intussen wordt al een uitbreiding voorzien aan het lokaal bedrijventerrein in Proven. 

Relanceplan

In mei legde het gemeentebestuur aan de gemeenteraad een relanceplan voor. De stad gaf zelf een belangrijke financiële injectie aan de lokale economie, die samen met heel wat private middelen tot ongeveer 800.000 euro in beweging zette.

Dat relanceplein krijgt een update door de tweede lockdown. De maatregelen worden herschikt, uitgebreid of verlengd en een koopkrachtverhoging voor de eigen medewerkers wordt gekoppeld aan de versterking van de lokale economie.

Via de lokale Poperingse consumptiecheque wordt de koopkracht van het stadspersoneel verhoogd met 85.000 euro, volledig te besteden bij de lokale ondernemers. Dat systeem werd uitgerold naar de Poperingse bedrijven, die dit konden geven aan hun medewerkers. Al 8 bedrijven tekenden erop in voor een bedrag van 20.000 euro. Nog eens goed voor 105.000 euro in de lokale economie van Poperinge.

 

Gepubliceerd opdinsdag 22 december 20209.00 u.