Federaal token

Een federaal token is een document met daarop 24 persoonlijke codes en je naam. Je kan met je token, net als met een elektronische identiteitskaart (eID), toegang krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid.

Je kiest bij het aanmelden bij een beveiligde online dienst voor de optie 'aanmelding met beveiligingscode via token'. Vervolgens geef je je persoonlijke gebruikersnaam en paswoord in. De website vraagt je dan om één van de 24 codes van je token in te geven.

Procedure

Online een federaal token aanvragen

Als je een elektronische identiteitskaart (eID) hebt, met de bijhorende pincode, een kaartlezer en de juiste software, dan kan je online een token aanvragen. Je ontvangt het token via e-mail.

Als je al een federaal token had en een nieuw token aanvraagt, wordt je huidige token ongeldig.

Via een loket een federaal token aanvragen

Als je geen eID hebt, kan je ook een token aanvragen via een speciale procedure. De registratie en controle van je identiteit gebeurt dan manueel door een loketmedewerker.

Je kan hiervoor terecht bij het registratieloket van de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning - Digitale Transformatie in Brussel of in een lokaal registratiekantoor. Voor een afspraak neem je contact op met de ServiceDesk van Digitale Transformatie.

Na controle van je identiteit kan je je gebruikersnaam en paswoord aanmaken. Het token wordt automatisch per post opgestuurd naar je officiële adres.

Kostprijs

Het federaal token is gratis.

Uitzonderingen

Als je als Belg in het buitenland verblijft en je hebt geen officieel adres meer in België, dan kan je je bij voorkeur registreren en aanmelden met je elektronische identiteitskaart (eID). Je kan ook gebruik maken van de beveiligingscode via mobiele app of de beveiligingscode via SMS.

Niet-Belgen die geen eID hebben, maar vanuit het buitenland toegang moeten krijgen tot Belgische applicaties, kunnen naast een token ook andere digitale sleutels aanvragen: beveiligingscode via mobiele app en beveiligingscode via SMS. Neem hiervoor contact op met de Servicedesk van Digitale Transformatie.