Snel en volautomatisch met je eID of It's me
Heb je thuis een kaartlezer om je eID in te lezen? Of heb je een It's me-account? Vraag het document online aan. Dan wordt dit automatisch, veilig én snel digitaal opgestuurd. Ook als je geen eID-lezer of It's me account hebt, kan je het document online aanvragen. Dan wordt dit per post bezorgd.
Ouders kunnen hun kinderen de familienaam geven van de vader/meemoeder, van de moeder of een dubbele naam in de volgorde die ze wensen. De naam wordt gekozen bij de aangifte van de geboorte in een verklaring van naamskeuze.
Naar aanleiding van de Wet van 8 mei 2014 tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek met het oog op de invoering van de gelijkheid tussen mannen en vrouwen bij wijze van naamsoveroverdracht aan het kind en aan de geadopteerde, hadden de ouders of adoptanten de mogelijkheid om vóór 1 juni 2015, een gemeenschappelijke verklaring tot naamskeuze af te leggen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand, ten gunste van hun vóór 1 juni 2014 geboren gemeenschappelijke minderjarige kinderen en onder voorbehoud dat zij geen gemeenschappelijke meerderjarige kinderen hadden op de dag waarop zij de verklaring aflegden. De gekozen naam werd toegekend aan alle gemeenschappelijke minderjarige kinderen.
De akte van verklaring van naamskeuze kan worden opgesteld:
- na vaststelling van een tweede afstammingsband (art.335, §3 en art. 335ter, §2 BW)
- na een verklaring van keuze van toepasselijk recht op grond van art. 39, §1 Wetboek Internationaal privaatrecht
De akte van verklaring van naamskeuze vermeldt:
- de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van het kind of de kinderen op wie de verklaring betrekking heeft
- de naam, de voornamen, de geboortedatum, en de geboorteplaats van de moeder en de vader of de meemoeder
- de verklaring van naamskeuze door de ouders en de nieuwe naam van het kind of de kinderen
- de wettelijke basis van de verklaring op basis waarvan de akte werd opgesteld.
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de akte van verklaring van naamskeuze aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Voorwaarden
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van geboorte wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- jezelf
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:
- de echtgen(o)t(e), overlevende echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in de eerste graad (geen aanverwanten en zijtakken)
- je erfgenamen
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
Je kunt een afschrift of een uittreksel aanvragen bij het gemeentebestuur.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kun je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
- via het e-loket van je gemeente
- of via de attestenpagina van ‘Mijn Burgerprofiel’.
Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Wat meebrengen
Als je het document zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart.
Als je een gerechtvaardigd belang moet aantonen om een afschrift of uittreksel te verkrijgen, dan moet je ook een bewijs van gerechtvaardigd belang toevoegen bij je aanvraag, bv. een onderhands mandaat van de betrokken persoon.
Meer info
Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt u nakijken of je document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kun je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.