Snel en volautomatisch met je eID of It's me
Heb je thuis een kaartlezer om je eID in te lezen? Of heb je een It's me-account? Vraag het document online aan. Dan wordt dit automatisch, veilig én snel digitaal opgestuurd. Ook als je geen eID-lezer of It's me account hebt, kan je het document online aanvragen. Dan wordt dit per post bezorgd.Als je denkt dat je daarvoor een grondige reden hebt, kan je je familienaam laten wijzigen. Een naamsverandering wordt toegekend bij Koninklijk Besluit.
De akte van naamsverandering vermeldt:
- de datum van het verzoek
- de naam en voornamen van de betrokkene
- de nieuwe naam van de betrokkene.
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de akte van naamsverandering aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Voorwaarden
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor huwelijksakten wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- jezelf
- je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in eerste graad (geen aanverwanten en zijtakken)
- je erfgenamen
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
Je kunt een afschrift of een uittreksel van een akte van naamsverandering aanvragen in de gemeente waar de akte werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kun je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
- via het e-loket van uw gemeente
- of via de attestenpagina van 'Mijn Burgerprofiel'.
Die elektronische afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kun je het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).
Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Wat meebrengen
Als je het document zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart.
Als je een gerechtvaardigd belang moet aantonen om een afschrift of uittreksel te verkrijgen, dan moet je ook een bewijs van gerechtvaardigd belang toevoegen bij je aanvraag, bv. een onderhands mandaat van de betrokken persoon.
Kostprijs
Gratis
Meer info
Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt u nakijken of je document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kun je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.