Akte van geboorte

Snel en volautomatisch met je eID of It's me

Heb je thuis een kaartlezer om je eID in te lezen? Of heb je een It's me-account? Vraag het document online aan. Dan wordt dit automatisch, veilig én snel digitaal opgestuurd. Ook als je geen eID-lezer of It's me account hebt, kan je het document online aanvragen. Dan wordt dit per post bezorgd.

Online aanvragen

De akte van geboorte wordt opgemaakt na de aangifte van de geboorte en ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de geboorteplaats. In een geboorteakte vind je alle gegevens over de geboorte van een persoon:

  • de geboortedatum, de geboorteplaats, het uur van geboorte, het geslacht, de naam en de voornamen van het kind
  • in voorkomend geval, de verklaring van naamskeuze door de ouders
  • de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de moeder, en van de vader of de meemoeder, indien hun afstamming vaststaat
  • in voorkomend geval, het aktenummer van de akte van prenatale erkenning, of de erkenning door de moeder, vader of de meemoeder.

Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de geboorteakte aanvragen:

  • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
  • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

Voorwaarden

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Voor akten van geboorte wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

  • jezelf
  • je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:
    • de echtgen(o)t(e), overlevende echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende
    • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in de eerste graad (geen aanverwanten en zijtakken)
    • je erfgenamen

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

Procedure

Je kan een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur van de geboorteplaats, aan het loket van de dienst Burgerzaken.

Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

Geboorteakte uit het buitenland

Als je in het buitenland bent geboren, moet je aan de dienst Burgerzaken vragen in welke gemeente de akte van geboorte wordt bewaard.

Wat meebrengen

Als je het document zelf ophaalt:

  • je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • je eigen identiteitskaart.

Als je een gerechtvaardigd belang moet aantonen om een afschrift of uittreksel te verkrijgen, dan moet je ook een bewijs van gerechtvaardigd belang toevoegen bij je aanvraag, bv. een onderhands mandaat van de betrokken persoon.

Kostprijs

Gratis

Meer info

Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kun je nakijken of je document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kun je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.