Bier & Hoppefeesten BE-Alert: meteen verwittigd bij een noodsituatie

Voorzorgsmaatregelen bij hitte en ozon

  • Op warme, zonnige zomerdagen is het verstandig zich in de eerste plaats te beschermen tegen de zon en voldoende te drinken.
  • Drink vóór u dorst hebt, en meer dan gewoonlijk (water, fruitsap, afgekoelde bouillon …), minstens 1,5 tot 2 liter per dag in rust.
  • Vermijd alcoholische dranken (bier, wijn, ...) en cafeïnehoudende dranken (koffie, thee, cola …). Zij verstoren de natuurlijke vochtregulatie van het lichaam.
  • Beperk lichamelijke inspanningen (bv. sportactiviteiten) of rust geregeld en drink voldoende (2 tot 4 glazen per uur).
  • Blijf binnen, maar houd de zon buiten. In de binnenlucht is er minder ozon dan in de buitenlucht.
  • Zoek de koelte op en/of koel uw lichaam regelmatig af (douche, bad, zwembad …).
  • Hou er rekening mee dat een ventilator die de warme lucht doet circuleren weinig of geen verkoeling brengt; een airconditioning doet dat wel.
  • Pas uw kleding aan: lichte kleding (katoen), helder van kleur, hoed of petje tegen de zon.
  • Bescherm u ook tegen zonnebrand met een zonnecrème.
  • Als u bepaalde geneesmiddelen neemt, informeer dan best op voorhand bij uw arts of apotheker of zij een negatief effect kunnen hebben op uw gezondheid gedurende een hitteperiode, en of de dosis aangepast moet worden.

 

Meer Info & bijlagen

Aanbevelingen voor sportclubs en voor sportieve en culturele evenementen - 866 Kb Aanbevelingen voor sportclubs en voor sportieve en culturele evenementen 866 Kb
Waarop letten bij babys, peuters en kleuters - 975 Kb Waarop letten bij baby's, peuters en kleuters 975 Kb
Risicos en algemene voorzorgsmaatregelen bij hitte en ozon - 1.8 Mb Risico's en algemene voorzorgsmaatregelen bij hitte en ozon 1.8 Mb
Informatie bestemd voor gezondheids- en welzijnsprofessionelen werkzaam met bejaarden. - 223 Kb Informatie bestemd voor gezondheids- en welzijnsprofessionelen werkzaam met bejaarden. 223 Kb