Poperinge, kei van een stad
BE-Alert: meteen verwittigd bij een noodsituatie Bier & Hoppefeesten

Jaarlijkse validatie alarmsystemen

Tot 4 oktober 2007 waren gebruikers van alarmsystemen verplicht een alarmsysteem aan te geven bij de lokale politie.  Sinds 1 september 2009 moeten alarmsystemen in woningen, handelspanden en zo meer geregistreerd worden via het meldpunt alarmsystemen. Je alarmsysteem aangeven kan via de website www.policeonweb.be, waar het meldpunt Alarmsystemen zich bevindt.

Door wie?

  • De gebruiker van een alarmsysteem dat niet aangesloten is bij een alarmcentrale moet zijn alarmsysteem zelf registreren bij het Meldpunt Alarmsystemen door gebruik te maken van zijn e-idkaart.
  • Met andere woorden: zowel de oude systemen die reeds aangemeld werden bij de lokale politie als de nieuwe systemen die nog niet werden aangemeld bij de lokale politie dienen te worden geregistreerd.
  • De gebruiker die zijn alarmsysteem heeft aangesloten op een alarmcentrale hoeft niets te doen.
  • De alarmcentrale registreert het alarm van hun klanten in het Meldpunt Alarmsystemen.

Welke gegevens?

  • Naam (handelsbenaming) en adres van de plaats van installatie van het alarmsysteem.
  • Telefoonnummer van de plaats van installatie van het alarmsysteem.
  • Naam, adres, gsm-nummer en e-mailadres van de gebruiker.
  • Aard van het goed waar het alarmsysteem is geïnstalleerd (rijwoning, fabriek, handelszaak...).
  • Aard van het risico van de plaats (juwelier, apotheek, krantenwinkel...).
  • Aard van het alarmsysteem: goederenalarm - mobiel persoonsalarm - vast persoonsalarm.

Wanneer alarmsysteem aan- of afmelden?

  • Binnen de 10 dagen na de ingebruikstelling van het alarmsysteem.
  • Binnen de 10 dagen na de wijziging van één van de verplichte gegevens.
  • Binnen de 10 dagen na de buitengebruikstelling van het alarmsysteem.

Jaarlijks dienen de gegevens van je woningalarmsysteem opnieuw gevalideerd te worden. Dit om ervoor te zorgen dat de informatie in verband met alarmsystemen in woningen, handelspanden en zo meer juist en actueel is (ook valideren indien de gegevens niet gewijzigd zijn). Om dit te doen moet u naar de website www.policeonweb.be gaan. Om toegang te krijgen tot deze beveiligde website moet u gebruik maken van uw elektronische identiteitskaart (kaartlezer + pincode) of uw 'token voor burgers'.

  • Geef inbrekers geen kans.
Terug naar nieuws